Wat doet een internationaal merkenbureau?
Een internationaal merkenbureau, wat is dat eigenlijk? Dat gaan we je in deze blog uitleggen. Het is namelijk een gespecialiseerde tak van de juridische branche waar weinig mensen iets van afweten, terwijl hetgeen een internationaal merkenbureau doet eigenlijk vrij logisch is!
Vastleggen wie recht heeft op welke merken
Er zijn verschillende manieren om eigendom vast te leggen. Voor fysiek eigendom is het gemakkelijk. Wanneer je iets hebt gekregen of gekocht dan is het object fysiek in jouw bezit en wordt er niet snel getwijfeld aan de rechtmatigheid daarvan. Bij intellectuele eigendommen is dit al een stuk lastiger. Het gaat niet om tastbare zaken, waardoor het risico op problemen groter wordt. Denk bijvoorbeeld aan het recht op een bepaald idee, merk of zelfs een uitvinding. Afhankelijk van het type intellectueel eigendom is er verschillende wet- en regelgeving van toepassing. Voor merken is dit het merkenrecht.
En het internationale merkenbureau?
Het internationale merkenbureau is een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het merkenrecht. De wetgeving die gaat over merken verschilt logischerwijs per regio en land. In Nederland valt dit onder de Benelux, maar er is ook Europese wetgeving. Voor landen buiten Europa gelden vaak weer per land andere regels, hoewel de verschillen over het algemeen vrij klein zijn.
Een internationaal merkenbureau helpt bedrijven om hun merken vast te leggen in de landen waar zij graag zaken willen doen. Zo kunnen concurrenten er niet met hun merk vandoor gaan en kunnen zij gerust ondernemen in de landen waar zij dit willen. Zo heeft Coca Cola bijvoorbeeld voor vrijwel ieder land ter wereld een registratie, waardoor zij altijd het alleenrecht op het merk Coca Cola hebben en kunnen optreden tegen namakers.
Zo zit dat dus!
Heb je je altijd al afgevraagd wat een internationaal merkenbureau doet? Nu weet je er alles vanaf!