Vraag en aanbod voor een hottub
Een economisch begrip wat bij iedereen bekend klinkt is het verschijnsel van vraag en aanbod. Een voorbeeld, je hebt een hottub van Welltub. Een hottub aanbieding zal je nooit aan het begin van de winter zien, aangezien de vraag hierbij het grootste is, dus de bereidheid om een hottub te kopen ligt in deze tijd hoger. Een aanbieding hierop zal dus geen toegevoegde waarde hebben. Wel zijn dit soort aanbiedingen te krijgen aan het begin van de lente, als het warme weer eraan komt en de vraag naar hottubs het laagste is. Hiermee kan je wel nog iets van waarde eruit halen in een tijd waar vrijwel niemand geïnteresseerd is in een hottub.
Meer vraag is meer aanbod
Wanneer er dus meer vraag naar een product is, gaat de productie en hiermee het aanbod ervan ook omhoog. Wanneer bedrijven zien dat de productie niet voldoende is om de vraag te dekken, moet er dus meer geproduceerd worden. Dit werkt ook andersom. Wanneer een bedrijf ziet dat ze teveel geproduceerd hebben, waardoor er producten overblijven, kunnen bedrijven zeggen om te stoppen met produceren om de vraag het aanbod te laten inhalen. Hier moeten bedrijven een optimaal punt in vinden, waar de vraag precies hetzelfde is als de productie. Alleen hiermee kan je maximale winst behalen.
Vraag door verschillende jaargetijden
Het voorbeeld van een hottub is een perfecte situatie om uit te leggen dat vraag kan veranderen en dat dit aan veel factoren kan liggen. Zo heb je een vraag schommeling in verschillende jaargetijden bij producten als hottubs of winterjassen. Ook kan je een vraag vermindering hebben door een product die door de innoverende techniek is ingehaald, waardoor er een beter product op de markt is gekomen. Er zijn dus allerlei verschillende factoren die de vraag kunnen bepalen en het is voor bedrijven erg lastig om hierop in te spelen.