Hoe werkt elektrisch laden nou precies?

Wie toch de overstap wil maken om van fossiel autorijden naar elektrisch rijden, doet er goed aan om op onderzoek uit te gaan. Wat zijn de verschillen in kosten van aanschaf, verbruik, belastingen en subsidies? Maar ook hoe zit het met tanken of laden? En hoe werkt een laadpaal eigenlijk? Er zijn twee soorten van elektrisch laden. Het snel laden (DC) of normaal laden (AC). AC laden gaat langzamer, 2-6 uur per laadbeurt, en is goedkoper. Het snelladen duurt 30-60 minuten en is duurder. Standaard laadpalen werken zonder een pas en voor de slimme laadpalen heb je een pas nodig. Dus als je openbaar gaat laden bij oplaadpunten amsterdam, heb je een pas of druppel met bijbehorend account nodig. Palen kunnen thuis op een paal of aan de wand worden bevestigd. Bij een laadpaal thuis is het handig om een eigen parkeerplaats te hebben. 

Thuis normaal laden en snelladen langs de snelweg 

De laadpaal bij mensen thuis of bij hun kantoor of werk, is meestal een AC-lader. Die levert wat langzamer de stroom. Langs de snelweg vind je de snelladers. Doordat de stroom daar niet omgevormd hoeft te worden, van wisselstroom naar gelijkstroom, laadt het op deze manier sneller. Dat is wel afhankelijk van het laadvermogen van je auto. Dat zul je ondervinden tijdens het auto laden Den Haag. De accu’s in de moderne elektrische auto’s kunnen alleen uit de voeten met gelijkstroom. Dat van wisselstroom naar gelijkstroom omvormen kost nu eenmaal tijd.

Met zonnepanelen is een eigen laadpaal aantrekkelijk

Het verbruik van elektrische auto’s is al goedkoop. Zeker in het geval van zelf opgewekte stroom. Wie dus zonnepanelen op het dak heeft, kan deze energie goed inzetten om met de stekkerauto te rijden. Een eigen laadpaal is dan een investering die snel is terugverdiend. Los van het comfort als je thuis op de oprit altijd kunt laden.