Beweging voor lichaam en geest

Beweging voor lichaam en geest

Het is algemeen bekend dat bewegen of sporten goed voor ons is. Voldoende beweging is noodzakelijk om ons lichaam gezond te houden. Een belangrijk aspect van beweging is dat het de bloedcirculatie stimuleert. Het cardiovasculaire systeem train je door te bewegen. Het cardiovasculaire systeem is een lichamelijk systeem wat bestaan uit hart, longen en bloedvaten. Deze organen zijn van levensbelang en verdienen dus voldoende aandacht. Door te bewegen zorgen we er ook voor dat onze botten stevig blijven en onze spieren voldoende kracht kunnen genereren.

De positieve aspecten van bewegen die hierboven genoemd zijn, zijn voornamelijk positief voor lichamelijk porcessen, maar er is steeds meer evidentie vanuit wetenschappelijk onderzoek dat voldoende beweging bijdraagt aan een gezonde ontwikkeling van onze hersenen. Bewegen zorgt in eerste instantie doorbloeding van het hele lichaam, dus ook de hersenen. Hierdoor krijgen de hersenen voldoende zuurstof en andere voedingsstoffen binnen. Een twee effect van beweging voor de hersenen is het aanmaken van endorfine, een hormoon dat pijn dempt en een gelukkig gevoel opwekt. Daarom is beweging belangrijk voor een goede hormoonhuishouding. Uit veel wetenschappelijk onderzoek in de gezondheidszorg is naar voren gekomen dat bewegen het risico op hersenaandoeningen zoals dementie, depressie en Parkinson verkleint. Andere indirecte gevolgen van beweging voor de hersenen is een verhoogde activiteit van een belangrijk hersengebied, de prefrontale cortex. Dat hersen gebied draagt bij aan het verbeteren van geheugen, verbeteren van de slaap en het verminderen van stress.

Het is dus enorm belangrijk om mensen met lichamelijke en psychische klachten matig intensief te laten bewegen. Door bijvoorbeeld 30 minuten per dag te wandelen haal je de beweegnorm. Wandel therapie is een goede manier om fysieke en mentale processen zo goed mogelijk te laten ontwikkelen.

Reageren is niet mogelijk.