Tips om een succesvolle webinar te organiseren
Als uw organisatie informatie over lange afstanden moet delen, maar beperkte onderwijs- en reisgelden heeft, kunnen webinars u helpen geld te besparen en meer diensten te verlenen aan uw kiezers. Wilt u dus een webinar organiseren? Lees dan zeker verder.
Non-profitorganisaties en bibliotheken kunnen webinars gebruiken voor training, het delen van informatie over een nieuw product of nieuwe service of het promoten van een programma. Er zijn veel tools die het voor elke organisatie gemakkelijk maken om een webinar te hosten, zelfs met beperkte technologische expertise. Hieronder beschrijven we enkele van de belangrijkste stappen die u kunt nemen om kwalitatieve, betaalbare webinars in uw organisatie te plannen.
Plan de visuals voor uw webinar
Omdat webinars afhankelijk zijn van audio en beeld om de boodschap over te brengen, moeten beide boeiend zijn. Gewone dia’s met veel tekst werken niet zo goed. Hier zijn zeven manieren om uw presentaties aantrekkelijker te maken.
Sommige dia’s die u misschien wilt opnemen, zijn:
- Een inleidende dia die uw publiek eraan herinnert hoe ze moeten inloggen op de audio en hoe laat het webinar begint.
- Een dia waarin elke presentator wordt voorgesteld, inclusief functietitel, organisatie en indien beschikbaar een foto.
- Een snel overzicht van de webinar agenda en de te behandelen onderwerpen.
Maak een agenda voor het webinar
Houd ongeveer drie of vier weken voor uw webinar een telefonische vergadering met de spreker of sprekers om te bepalen
Welke vragen je gaat stellen en de volgorde waarin de sprekers presenteren
- Deadlines voor materialen. Vraag presentatoren om u ten minste twee tot drie dagen voor de oefensessie dia’s of andere beelden te sturen, zodat u tijd heeft om de presentatie te proeflezen en af te ronden.
- Een agenda met de volgorde van de sprekers en de duur van elk segment.
- Volg dit eerste gesprek op met een e-mail met aantekeningen van uw discussie.